Doelgericht sporten

De lente komt er aan! Voor velen betekent dit een extra motivatie om gezonder te eten of te gaan sporten.

Wist u dat u op verschillende manieren kunt sporten? Voordat u begint met sporten is het belangrijk om te weten wat uw doel is. Wilt u bijvoorbeeld meer kracht opdoen, een betere conditie of gewicht verliezen. Voor elk doel bestaat een -wat wij noemen- ideale trainingszone.

Wat is een trainingszone precies? Eigenlijk is een trainingszone een hulpmiddel om te zorgen dat u op het juiste niveau traint voor uw opgestelde doel. Twee belangrijke trainingsdoelen zijn bijvoorbeeld meer conditie en gewichtsverlies. Als u meer conditie wilt traint u op 70-90% van uw maximale hartslag, terwijl u voor vetverbranding op 60-70% van uw maximale hartslag traint.
Allereerst is het dus belangrijk om te weten wat uw maximale hartslag is. Deze kunt u berekenen met behulp van de volgende rekensom: 220 minus uw leeftijd. Uw maximale hartslag kan beïnvloed worden door bijvoorbeeld hartmedicatie.

Voorbeeld berekening maximale hartslag

Als voorbeeld nemen wij een persoon van 50 jaar. De maximale hartslag is 220 - 50 = 170 slagen per minuut. Wil deze persoon meer conditie opbouwen, dan is de optimale trainingshartslag tussen de 119 en 153 slagen per minuut. Voor vetverbranding ligt de optimale hartslag tussen de 102 en 119 slagen per minuut.
Het is altijd belangrijk om te zorgen voor een rustige opbouw als u begint met sporten.

Sporten onder begeleiding bij Fysio Fitness Vianen

Twijfelt u over het juiste gebruik van de trainingszones of wenst u extra begeleiding tijdens het sporten? Bij Fysio Fitplan Vianen bent u op het juiste adres om onder begeleiding van een fysiotherapeut te fitnessen.
Zie voor meer informatie onze fitnesspagina.


Volg ons op Facebook en like ons!