Blijf niet zitten!

Dat regelmatig bewegen heel belangrijk is zal u niet zijn ontgaan. U kent wellicht de Nederlands Beweegnorm: 30 minuten per dag matig intensief bewegen. Of in een modern jasje met behulp van de smartwatch: probeer 10.000 stappen per dag te halen. Als je deze aantallen haalt zit je wel goed toch?

Echter gooit ons zitgedrag roet in het eten. We zitten met zijn allen veel te lang op een dag. Langdurig zitten is namelijk een belangrijke risicofactor voor het ontstaan van diabetes, hart- en vaatziekten. En dit kan niet worden gecompenseerd door elke dag een halfuurtje sporten of flink doorwandelen.

Dus is minder lang zitten ook een onderdeel van die beweegnorm: regelmatig opstaan en even lopen (of ander licht inspannende activiteiten) verlagen het risico op bovengenoemde ziekten. En dit is makkelijker toe te passen dan u denkt:

  • Neem de trap in plaats van de lift
  • Maak eens een lunchwandeling
  • Met de fiets naar het werk
  • De hond van de buren uitlaten

Het goede nieuws is dat dit voor veel mensen vaak beter haalbare doelen zijn dan intensief sporten, waardoor je deze goede gewoonten ook langer volhoudt.

Onze fysiotherapeuten bij Fysio Fitplan Vianen kunnen u ondersteunen in het aanwennen van een gezonder leefpatroon en samen met u kijken naar de individuele mogelijkheden.