Werkhouding achter een beeldscherm

Beeldschermwerk kan diverse gezondheidsklachten met zich meebrengen, variërend van lichte overbelasting tot algehele arbeidsongeschiktheid. Dit komt omdat u lang in dezelfde houding zit als u achter een computer werkt.

Een verkeerde houding is een grote risicofactor voor onder andere pols-, nek- en hoofdpijnklachten. In onze praktijk, Fysio Fitplan Vianen, zien wij regelmatig mensen met werkgerelateerde klachten, maar pas wanneer deze klachten al ver gevorderd zijn. De fysiotherapeut kan u dan helpen met adviezen, oefeningen en behandeling van de klachten.

Omdat voorkomen beter is dan genezen vindt u in deze blog (preventieve) adviezen ten aanzien van een goede (werk)houding.

werkhouding fysio fitplan vianen

Instelling juiste werkhouding:

  1. Afstand van het beeldscherm 50 - 60cm
  2. Hoek ten opzichte van de onderkant van het beeldscherm maximaal 45 graden
  3. Hoek van armen en benen 90 graden

 Let op:

  • De nek en wervelkolom dienen zich zoveel mogelijk in een rechte lijn onder elkaar te bevinden, zodat het gewicht van het hoofd goed wordt opgevangen.
  • Voor werken achter een laptop: de bureaustoel dient op een hoogte te staan waarbij de benen in een hoek van negentig graden zijn en het bureau moet zorgen dat de armen vanuit deze zelfde hoek het toetsenbord kunnen bedienen. Het hoofd moet in een dergelijke situatie dus niet naar beneden gericht zijn om het beeldscherm te kunnen bekijken.
  • Naast het aannemen van een juiste werkhouding is het belangrijk voldoende rustmomenten in te lassen. Bij werkzaamheden met veel kleine eentonige bewegingen (zoals het bewegen van de muis) is het extra belangrijk juist deze spieren periodiek te ontspannen en af en toe met gebruik van meer spieren grotere bewegingen te maken.
  • Mogelijke hulpmiddelen: laptopstandaard (een stapel boeken werkt ook), los toetsenbord en muis, voetensteun.
  • Overige tips: Naast de juiste werkhouding is het zeer belangrijk een aantal andere details in het oog te houden om klachten te voorkomen.
    a. Werk maximaal 2 uur aaneengesloten achter een computer en neem hierna minimaal 15 minuten pauze.
    b. Blijf niet continu in exact dezelfde houding werken. Beweeg voldoende uw nek en strek geregeld uw armen en benen.
    c. Bij de eerste tekenen van overbelasting dient u de getroffen ledermaten extra te ontlasten. Neem indien nodig extra rustmomenten tot de klachten afnemen. Als dit niet binnen enkele dagen gebeurt kunt u contact op te nemen met uw fysiotherapeut. Bij Fysio Fitplan Vianen denken we graag met u mee wat betreft uw werkhouding.

Bekijk ook eens deze video over dit onderwerp op YouTube: https://youtu.be/mrM5Li_nryE